Legalisatie & Rondje Den Haag - Reisverslag uit Elst, Nederland van Dick, Hinke, Senna & Stijn Schilstra - WaarBenJij.nu Legalisatie & Rondje Den Haag - Reisverslag uit Elst, Nederland van Dick, Hinke, Senna & Stijn Schilstra - WaarBenJij.nu

Legalisatie & Rondje Den Haag

Door: Dick Schilstra

Blijf op de hoogte en volg Dick, Hinke, Senna & Stijn

18 Februari 2011 | Nederland, Elst

Deze week stond in het teken van het formeel afronden van ons adoptiedossier. In het vorige bericht had ik al aangegeven waar dit dossier uit bestaat en dat we een kopieset hadden ingeleverd bij onze vergunninghouder.
Afgelopen weekend kregen we van de vergunninghouder nog een 2-tal kleine correcties aangegeven. Tsja, we doen dit voor de 3e keer inmiddels maar een foutje kan er toch wel insluipen desondanks.
De correcties hebben we doorgevoerd en 2 dagen later lagen de legalisatie instructies op de mat samen met het vertaalde gezinsdocument en de vertaalde V.O.G.'s van Hinke en mij.

Het legaliseren is een hele exercitie maar ook wel erg leuk om te doen.
Het houdt concreet in dat we met alle papieren:

1. Naar de notaris moeten om het geheel te bundelen tot 1 document en vervolgens notarieel te laten bekrachtigen dat onze handtekeningen echt van ons zijn en dat de documenten echt zijn en ondertekent door bevoegde personen.

2. Naar het arrondissementsgerecht moeten om de handtekening van de notaris te laten legaliseren (bekrachtigen).

Als dit is gebeurd moeten we naar Den Haag want daar moet vervolgens weer de handtekening en verklaring van de rechtbank door het Ministerie van Justitie worden gelegaliseerd.

Aansluitend gaan we naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken die vervolgens de handtekening en verklaring van het Ministerie van Justitie legaliseert.

Tot slot moeten we naar de Chinese Ambassade om, juist ja, de handtekening en verklaring van het Ministerie van Buitenlandse Zaken te laten legaliseren.

Welnu, deze week hebben we alles gedaan tot en met de Chinese ambassade en dat is best een prestatie als je bedenkt dat met name die laatste een uitdaging is gezien de wachttijden daar voor de deur.
Ons dossier is nu bij de ambassade en we kunnen dit aankomende woensdag weer ophalen. Dat betekent dat Dick dan weer de wachtrij kan trotseren. Er zijn echtparen die dit rondje Den Haag uitbesteden aan een visumbedrijf maar voor ons voelt dat net niet goed genoeg gezien het belang van het dossier.

Als we het dossier volgende week ophalen gaat het naar onze vergunninghouder en die zal het dan naar China sturen.
Tsja en dan is het maar wachten totdat de telefoon gaat en we een voorstel krijgen.

Eerst gaan we nog even lekker een weekendje ontspannen in Den Haag met z'n tweetjes en over een paar weekjes lekker een weekje op vakantie.

Groetjes en tot de volgende update.

• 19 Februari 2011 - 08:45

Jacqueline:

Ja een hele prestatie op zich dat legaliseren maar het voelt vast goed dat het maar weer gebeurd is. Geniet van jullie weekend en straks met vakantie, en dan zal het toch weer spannend worden wanneer de telefoon zal gaan, jullie worden in de gaten gehouden...
    Groeten Jacqueline, Gertie, Noa en Jade

• 22 Februari 2011 - 21:30

Marjan De Jong:

Nog even en dan gaan de documenten naar China en breken er spannende weken aan. Het is erg snel gegaan zeg, wie weet wanneer jullie al een voorstel krijgen. We blijven de site volgen en hopen snel op een prachtig berichtje. Groetjes van Wim, Marjan, Jacintha en Jorinde

• 27 Februari 2011 - 14:01

Chris En Nicole:

Spannend!! Jullie papieren zijn al (bijna) onderweg naar China! En nu wachten op een prachtig voorstel :-)
    groetjes Chris, Nicole en Xiao Song