Een update en even aandacht voor het volgende... - Reisverslag uit Elst, Nederland van Dick, Hinke, Senna & Stijn Schilstra - WaarBenJij.nu Een update en even aandacht voor het volgende... - Reisverslag uit Elst, Nederland van Dick, Hinke, Senna & Stijn Schilstra - WaarBenJij.nu

Een update en even aandacht voor het volgende...

Door: Dick Schilstra

Blijf op de hoogte en volg Dick, Hinke, Senna & Stijn

15 Augustus 2009 | Nederland, Elst

Hallo allemaal,

We zijn weer een dag verder en het gaat lekker. Het is heerlijk om met z'n viertjes thuis te zijn al is het voor ons ook even een weg vinden om alles ook in goede banen te leiden.

Senna en Stijn kunnen lekker met elkaar opschieten. We zien ze achter elkaar aan rennen al lachend en Stijn heeft Senna al verschillende knuffels gegeven. Voor het eerst zien we dat Senna met een ander kindje speelt in plaats van er naast. Senna komt nu ook voor zichzelf op en laat zien als ze het ergens niet mee eens is. We zijn er nog niet achter of dit gedrag al aanwezig was en we het gewoon niet zagen of dat ze wat vooruit is gegaan.

Stijn kletst er lekker op los en is een echt jongetje, hij probeert van alles en het gaat ook allemaal met "vallen en opstaan" soms letterlijk.
We hebben echter gisteren en vandaag ook het één en ander gezien in het gedrag van Stijn wat ons noopt om te teugels iets te gaan aantrekken. Het gaat daarbij om het begrip hechting, iets waar we het in een eerder bericht ook al over hadden. Zie de volgende link:

We zien dat Stijn zoekende is naar wie z'n papa en mama nou zijn. Hij wijst naar foto's van iedereen en vraagt papa of mama? Dit doet hij ook naar de foto's van Senna en zelfs naar de TV en de krant. Ook moet hij een beetje tegen zichzelf in bescherming worden genomen want hij is een erg open jongetje die graag "flirt".
Het lijkt ons daarom goed om hem daar bij te helpen en het heel duidelijk voor hem te maken.

We willen daarom ook aan jullie vragen om hetgeen we eerder hebben opgeschreven over het begrip hechting nogmaals door te lezen en het ter harte te nemen.
Dat betekent dus:
Niks direkt aan hem geven (speelgoed/eten/etc.).
Geen handreikingen aan hem doen, ook niet als hij daarom vraagt of z'n handjes omhoog doet.
Geef hem zo weinig mogelijk aandacht. Dit is nog het lastigste want hij kan hier zeer verleidelijk om vragen.:)

We zullen de komende tijd ook nog geen bezoek aan huis ontvangen, maar eerder naar familie en vrienden toe gaan of afspreken op "neutrale" grond. Dit zodat thuis een veilige haven van rust wordt.

Stijn moet hierdoor leren dat hij voor z'n noden bij ons moet zijn. Iets wat voor z'n ontwikkeling en basisveiligheid erg belangrijk is.

We willen ons uiteraard niet afscheiden van de wereld. Het klinkt namelijk allemaal vrij strict en dat is het ook, maar we vinden dat dit belangrijk is voor Stijn en vragen om jullie begrip en medewerking. Lees het allmaal nogmaals door en vraag ons als je iets niet begrijpt of onduidelijk is.
Uiteraard kan er wel met ons gebeld en gemaild worden.